#İran

- İran haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, İran haber sayfasında canlı gelişmelere ulaşabilirsiniz.

KATAR'DA DOĞAL GAZ TESİSİNDE PATLAMA: 54 YARALI, 18 KAYIP Haber

KATAR'DA DOĞAL GAZ TESİSİNDE PATLAMA: 54 YARALI, 18 KAYIP

Katar'ın Ras Laffan sanayi bölgesinde bulunan Barzan doğal gaz tesisinde meydana gelen patlama'da 54 kişinin yaralandığı, 18 kişinin ise kayıp olduğu bildirildi. Patlama, gece saatlerinde Katar'ın en önemli enerji merkezlerinden biri olan Ras Laffan sanayi bölgesindeki Barzan doğal gaz tesisinde meydana geldi. Yetkililer, patlamanın nedenine ilişkin incelemelerin sürdüğünü açıkladı. İlk belirlemelere göre olayda 54 kişi yaralanırken, 18 kişiden ise henüz haber alınamadığı öğrenildi. Yaralılar çevredeki hastanelere kaldırılarak tedavi altına alındı. YENİDEN FAALİYETE GEÇİRME ÇALIŞMALARI SIRASINDA MEYDANA GELDİ Katar'ın devlet enerji şirketi KatarEnergy tarafından yapılan açıklamada, patlamanın İran'ın Hürmüz Boğazı üzerindeki baskısı nedeniyle bir süredir kapalı bulunan tesisin yeniden faaliyete geçirilmesi çalışmaları sırasında meydana geldiği belirtildi. Patlamanın ardından tesiste oluşan hasarın boyutuna ilişkin ise henüz resmi bir açıklama yapılmadı. ENERJİ PİYASALARINDA ENDİŞE Dünyanın en büyük sıvılaştırılmış doğal gaz (LNG) üreticileri arasında yer alan Katar'da yaşanan olayın, küresel enerji piyasalarında yeni belirsizliklere yol açabileceği değerlendiriliyor. Uzmanlar, Ras Laffan bölgesinin Katar'ın doğal gaz üretimi ve ihracatında kritik bir merkez konumunda bulunduğuna dikkat çekerken, tesisin faaliyet durumuna ilişkin yapılacak açıklamaların enerji piyasaları tarafından yakından takip edildiğini belirtiyor. Yetkililer, kayıp kişilerin bulunmasına yönelik arama çalışmalarının sürdüğünü ve patlamanın nedeninin araştırıldığını açıkladı.

İRAN-ABD ANLAŞMAYA VARDI: İMZA 19 HAZİRAN'DA Haber

İRAN-ABD ANLAŞMAYA VARDI: İMZA 19 HAZİRAN'DA

ABD Başkanı Donald Trump’ın İran ile anlaşmaya varıldığını duyurmasının ardından, Tahran yönetiminden konuyla ilgili resmi açıklama geldi. İran Dışişleri Bakanı Yardımcısı Kazım Garibabadi gelişmeyi doğrulayarak, mutabakat zaptının 19 Haziran'da İsviçre'de imzalanacağını söyledi. İran’ın Tasnim Haber Ajansı’nda yer alan habere göre; anlaşmanın Lübnan’ı da kapsadığını belirten Garibabadi, "Lübnan da dahil olmak üzere farklı cephelerdeki savaş ve askeri operasyonlara derhal ve kalıcı olarak son verileceği bu gece duyurulacak" dedi. Mutabakat zaptının imzalanmasından sonra nihai anlaşmayı şekillendirmek üzere 60 gün sürecek bir müzakere sürecinin yaşanacağına işaret eden Garibabadi, "ABD’nin savaşı sona erdirme, ablukayı kaldırma ve İran varlıklarını serbest bırakmaya yönelik taahhütleri doğrulanacak. 60 günlük görüşmeler, ABD'nin bu taahhütleri yerine getirmesine bağlı" ifadeleri kullandı. 19 Haziran’da İsviçre'de yapılacak imza töreninin ardından anlaşma metninin kamuoyu ile paylaşılacağını kaydeden Garibabadi, ülkesinin tüm önemli prensiplerinin bu metinde yer aldığının altını çizdi. Garibabadi, İran güçlerinin düşmanın planlarına karşı koymak için her zaman tetikte olduğunu da sözlerine ekledi. İRAN YÜKSEK ULUSAL GÜVENLİK KONSEYİ: "SAVAŞ VE ABLUKA SONA ERECEK" İran Yüksek Ulusal Güvenlik Konseyi de ABD ile varılan anlaşma ile ilgili olarak, "Varılan mutabakata dayanarak, Lübnan da dahil olmak üzere tüm cephelerdeki savaş ve askeri operasyonlar bu geceden itibaren derhal ve kalıcı olarak sona erecek, buna ek olarak İran'a yönelik deniz ablukası da derhal ve tamamen kalkacaktır" açıklamasında bulundu. Mutabakat zaptının 19 Haziran’da imzalanacağı belirtilerek, "Nihai bir anlaşma için yapılacak müzakereler, karşı tarafın mutabakat zaptı kapsamındaki yükümlülüklerini yerine getirmesi sonrasında yapılacaktır. İran, Pakistan ve Katar’ın bu süreçteki çabalarını takdirle karşılamaktadır" denildi. İRAN ORDUSU: "DÜŞMANLARIN TESLİMİYETTEN BAŞKA ÇARESİNİN KALMADIĞINI GÖSTERDİK" İran Genelkurmay Başkanlığı’ndan yapılan açıklamada ise, düşmanların İran’ın kararlılığı karşısında çaresiz kaldığı belirtilerek, "İran güçleri, ilahi ve çelikten iradelerini küçük düşen Amerikan ve Siyonist düşmanlara dayatarak, düşmanın yenilgiyi ve teslimiyeti kabul etmekten başka çaresinin kalmadığını güçlü bir şekilde göstermiştir" ifadelerine yer verildi. ABD Başkanı Donald Trump, İran’la varılan anlaşma hakkında, "Bu harika anlaşma tüm bölgeye barış ve güvenlik getirecek" açıklamasında bulundu. Anlaşma ile birlikte Hürmüz Boğazı’nın uluslararası deniz trafiğine serbest bir şekilde açılacağına dikkat çeken Trump, "Cuma günü anlaşmanın imzalanmasının ardından mayın temizleme çalışmaları için boğazın açılmasıyla birlikte, petrol akışı bölge ve dünya için iki yönlü olarak yeniden başlayacak" dedi.

REFAH VE KEREM EBU SALİM SINIR KAPILARI YENİDEN AÇILACAK Haber

REFAH VE KEREM EBU SALİM SINIR KAPILARI YENİDEN AÇILACAK

İsrail, İran ile yaşanan çatışmalar nedeniyle kapatılan Gazze Şeridi’ndeki iki sınır kapısının yeniden açılacağını duyurdu. İsrail ordusuna bağlı Filistin Topraklarındaki Hükümet Aktivitelerini Koordinasyon Birimi’nden (COGAT) yapılan açıklamada, "Operasyonel durum değerlendirmesi ve İsrail’deki güvenlik kısıtlamalarının kaldırılması doğrultusunda Gazze Şeridi’ne insani yardımın kademeli olarak girişine izin verilmesi amacıyla Kerem Şalom (Kerem Ebu Salim) Sınır Kapısı’nın yarından itibaren yeniden açılmasına karar verilmiştir" denildi. Açıklamada ayrıca Mısır ile Gazze Şeridi arasında yer alan Refah Sınır Kapısı’nın da çift yönlü olarak sınırlı geçişlere açılacağı belirtildi. Geçiş işlemlerinin sınır kapılarının kapatılmadan önce yürürlükte olan mekanizmaya uygun şekilde Mısır ve Dünya Sağlık Örgütü’nün (DSÖ) ilettiği koordinasyon talepleri doğrultusunda yürütüleceği kaydedildi. Açıklamada COGAT’ın mevcut anlaşmalar çerçevesinde Gazze Şeridi’ne insani yardım girişine izin vermeye ve bu süreci kolaylaştırmaya devam edeceği savunuldu. İSRAİL, SINIR KAPILARINI MART AYI BAŞINDA KAPATMIŞTI İsrail, 28 Şubat tarihinde ABD ile ortak şekilde İran’a yönelik başlattığı saldırıların ardından mart ayı başında geçişleri kapatmıştı. İsrail ile Hamas arasında 10 Ekim 2025 tarihinde yürürlüğe giren ateşkes anlaşması doğrultusunda Tel Aviv yönetiminin Filistinlilerin Gazze Şeridi’ne giriş ve çıkışlarına yönelik kısıtlamaları kaldırması ve bölgeye insani yardım malzemelerinin ulaştırılmasını kolaylaştırması gerekiyor. Ancak Filistinli yetkililer, İsrail’in anlaşma kapsamındaki temel taahhütlerini henüz yerine getirmediğini, özellikle gıda, insani yardım, tıbbi malzeme, barınma ekipmanları ve yeniden inşa araçlarının Gazze’ye girişine izin verilmesi konusunda yükümlülüklerin karşılanmadığını belirtiyor. Kerem Ebu Salim Kapısı, İsrail, Mısır ve Gazze Şeridi sınırlarının kesişim noktasında yer alıyor. Bu alanlardan İsrail veya Mısır’dan Gazze Şeridi’ne gıda, insani yardım malzemesi ve benzeri ürünleri taşıyan kamyonlar tarafından kullanılıyor.

MSB’DEN KRİTİK HAMLE: NATO PATRİOTLARINDA ALMANYA DÖNEMİ Haber

MSB’DEN KRİTİK HAMLE: NATO PATRİOTLARINDA ALMANYA DÖNEMİ

Milli Savunma Bakanlığı (MSB), ABD, İsrail ve İran arasında yaşanan gerilim nedeniyle NATO kapsamında Türkiye’de konuşlandırılan ilave Patriot hava savunma sistemlerinden birinin haziran ayında Almanya tarafından devralınacağını açıkladı. Bakanlık ayrıca, EFES-2026 Tatbikatı’nda Libya ve Suriye ordularına ilk kez kapsamlı eğitim desteği verildiğini duyurdu. Ege Ordusu Komutanlığının sevk ve idaresinde İzmir Körfezi ile Seferihisar Doğanbey Atışlı Tatbikat Bölgesi’nde sürdürülen EFES-2026 Birleşik Müşterek Fiili Atışlı Arazi Tatbikatı kapsamında düzenlenen basın bilgilendirme toplantısında konuşan MSB Basın ve Halkla İlişkiler Müşaviri ve Bakanlık Sözcüsü Tuğamiral Zeki Aktürk, Türkiye’nin NATO hava savunma mimarisindeki rolüne ilişkin önemli açıklamalarda bulundu. ALMANYA HAZİRANDA GÖREVİ DEVRALACAK Aktürk, bölgede artan güvenlik riskleri nedeniyle NATO tarafından Türkiye’ye gönderilen ilave iki Patriot hava savunma sisteminden birinin görev değişimine gideceğini belirtti. İspanya’ya ait Patriot sistemine ek olarak görev yapan sistemlerden birinin haziran ayı içerisinde Almanya tarafından devralınacağını ifade eden Aktürk, sistemin yaklaşık 6 ay süreyle Türkiye’de görev yapmasının planlandığını söyledi. Görev değişiminin NATO müttefikleriyle koordinasyon içinde yürütüldüğünü belirten Aktürk, Avrupa ülkelerinin son dönemde Türkiye’nin Avrupa güvenlik mimarisindeki stratejik rolünü daha fazla değerlendirmeye başladığını kaydetti. EFES-2026’DA İLK KEZ SURİYE VE LİBYA SAHADA Toplantıda EFES-2026 Tatbikatı’nın kapsamına ilişkin de bilgi verildi. Açıklamaya göre Libya ordusu ilk kez kendi toprakları dışında bir tatbikata katıldı. Libya’nın doğusundan 331, batısından ise 171 olmak üzere toplam 502 personelin Türk Silahlı Kuvvetleri ile müşterek eğitim faaliyetleri yürüttüğü bildirildi. Tatbikata katılan Libya unsurlarına bot kullanımı, mayın ve el yapımı patlayıcıyla mücadele, tahkimat, özel kuvvet harekâtı, SAT/SAS eğitimi, ilk yardım, amfibi harekât ve muharebe enkazı arama kurtarma gibi alanlarda eğitim verildiği açıklandı. MSB ayrıca, yeniden yapılanma sürecindeki Suriye Ordusu’nun da çekirdek bir unsurla ilk kez Suriye dışındaki bir tatbikata katıldığını duyurdu. Eğitim desteğinin ilerleyen süreçte de devam edeceği bildirildi. Tatbikata dost ve müttefik 50 ülkeden 10 bini aşkın personelin katıldığı, birlikte çalışabilirlik, elektronik harp, siber güvenlik ve hibrit harekât kabiliyetlerinin geliştirilmesinin hedeflendiği belirtildi. YAPAY ZEKA DESTEKLİ ANALİZ İLK KEZ KULLANILDI EFES-2026’da bu yıl ilk kez Ağ-Kara KOSATERE Harekât Yönetim Sistemi ile yapay zekâ destekli analiz uygulamasının da kullanıldığı açıklandı. Tatbikatta karar destek süreçlerinde yapay zekâ tabanlı analizlerden yararlanıldığı, bunun Türk Silahlı Kuvvetleri’nin dijital dönüşüm ve yeni nesil harp konseptleri açısından önemli bir adım olduğu ifade edildi. NATO’YA “5 KAT DAHA EKONİK” BORU HATTI ÖNERİSİ MSB, NATO’ya sunulan askeri akaryakıt boru hattı projesine ilişkin de bilgi verdi. Hürmüz Boğazı’nda yaşanan gelişmeler nedeniyle İttifak’ın deniz yakıt taşımacılığına bağımlılığını azaltmayı amaçlayan projenin alternatiflerine göre yaklaşık 5 kat daha maliyet etkin olduğu belirtildi. Projenin onaylanması halinde kısa sürede devreye alınabileceği ve NATO Ortak Fonları’nın daha ekonomik kullanılmasını sağlayacağı kaydedildi. YENİ NESİL SİLAHLAR SAHADA DENENDİ Tatbikatta çok sayıda yerli ve milli savunma sistemi de ilk kez sahada kullanıldı. MSB açıklamasına göre TAYFUN Blok-2 füzesi ilk kez EFES-2026’da görev aldı. Ayrıca Fırtına-2 obüsü, Akıncı TİHA ve MPT-76 piyade tüfeğinin kabul faaliyetleri tamamlanarak envantere girdi. Tatbikatta GÖKBEY helikopteri, Hisar hava savunma sistemleri, Korkut silah sistemi, MEMATT mayın temizleme sistemi ile birlikte ALKA lazer silah sistemi, GÖKBERK lazer sistemi ve kamikaze sürü dron teknolojileri de kullanıldı. Makine ve Kimya Endüstrisi tarafından geliştirilen Milli Deniz Topu “Denizhan”ın yedinci sisteminin de atışlı testleri tamamlanarak MİLGEM projesindeki 10’uncu gemiye teslim edildiği bildirildi. TERÖRLE MÜCADELE VE HUDUT GÜVENLİĞİ MSB, son bir haftada 5 PKK’lı teröristin teslim olduğunu açıkladı. Operasyon bölgelerinde mayın ve el yapımı patlayıcı temizleme faaliyetlerinin sürdüğü belirtildi. Hudut güvenliği kapsamında ise son bir haftada yasa dışı yollarla geçmeye çalışan 218 kişinin yakalandığı, 976 kişinin ise engellendiği bildirildi. Böylece yılbaşından bu yana yakalananların sayısının 3 bin 162’ye, engellenenlerin sayısının ise 30 bin 170’e ulaştığı kaydedildi. GAZZE VE ORTADOĞU MESAJI Toplantıda Ortadoğu’daki gelişmelere ilişkin değerlendirmelerde de bulunuldu. Gazze’ye insani yardım ulaştırmayı amaçlayan “Küresel Sumud Filosu”na İsrail tarafından uluslararası sularda müdahale edilmesine tepki gösterilerek alıkonulan tüm sivillerin serbest bırakılması çağrısı yapıldı. İran ile ABD arasındaki müzakere sürecinde tarafların sağduyulu hareket etmesinin önemine dikkat çekilirken, İsrail-Lübnan hattındaki 45 günlük ateşkes uzatma kararının memnuniyetle karşılandığı ifade edildi.

İRAN’DA MOSSAD AJANI OLDUĞU BELİRTİLEN KİŞİ İDAM EDİLDİ Haber

İRAN’DA MOSSAD AJANI OLDUĞU BELİRTİLEN KİŞİ İDAM EDİLDİ

İran’da, ABD Merkezi İstihbarat Teşkilatı (CIA) ve İsrail istihbarat servisi Mossad adına casusluk yaptığı gerekçesiyle idam cezasına çarptırılan İrfan Şekurzade’nin cezasının infaz edildiği bildirildi. İran Yargı Erkine bağlı Mizan Haber Ajansı’nın haberine göre, Şekurzade hakkında “CIA ve Mossad ile iş birliği yapmak” suçlamasıyla verilen idam cezası uygulandı. Haberde, Şekurzade’nin uydu alanında faaliyet gösteren önemli bir bilimsel kurumda görev yaptığı, sahip olduğu erişim imkanlarını kullanarak yabancı istihbarat servislerine bilgi aktardığı öne sürüldü. MOSSAD VE CIA İLE TEMAS İDDİASI Dosyada yer alan bilgilere göre Şekurzade’nin ilk olarak internet üzerinden Mossad ile bağlantı kurduğu, iş birliği formu doldurarak kişisel bilgilerini ve görev yaptığı kurumla ilgili detayları paylaştığı belirtildi. Haberde, daha sonra sosyal medya üzerinden Kanada’da yaşayan İranlı biri olduğunu söyleyen bir kişinin Şekurzade ile irtibata geçtiği, bu kişinin Mossad mensubu olduğunun değerlendirildiği aktarıldı. Şekurzade’ye yurt dışındaki dolar bazlı projelerde çalışma teklif edildiği, mesajlaşma uygulamaları üzerinden sürdürülen temaslarda uydu projelerine ilişkin bilgiler, çalışan listeleri ve proje detaylarının paylaşıldığı iddia edildi. İran basınında yer alan haberde, bu bilgilerin karşılığında Şekurzade’ye kripto para ile ödeme yapıldığı ileri sürüldü. “ABD VİZESİ VE PASAPORTU TALEP ETTİ” Mizan Haber Ajansı’nın haberine göre Şekurzade’nin daha sonra CIA ile de bağlantı kurmaya çalıştığı, CIA’in resmi internet sitesi üzerinden kişisel bilgilerini ve uzmanlık alanını girerek iş birliği talebinde bulunduğu kaydedildi. Haberde, yazışmalarda Şekurzade’nin ABD vizesi, eğitim imkanı, ABD pasaportu ve maddi destek talep ettiği öne sürüldü. Soruşturma sürecinde Şekurzade’nin CIA ve Mossad ile bilinçli şekilde iletişim kurduğunu kabul ettiği belirtilirken, elektronik yazışmalar ve ifadeler doğrultusunda hakkında idam cezası verildiği aktarıldı.

NOBEL ÖDÜLLÜ AKTİVİST NERGİS MUHAMMEDİ HASTANEYE KALDIRILDI Haber

NOBEL ÖDÜLLÜ AKTİVİST NERGİS MUHAMMEDİ HASTANEYE KALDIRILDI

İran’da tutuklu bulunan Nobel Barış Ödülü sahibi aktivist Nergis Muhammedi, cezaevinde sağlık durumunun ağırlaşması üzerine hastaneye kaldırıldı. Ailesi ve destekçileri, Muhammedi’nin ciddi kalp rahatsızlığı yaşadığını ve uzun süredir “tıbbi ihmale” maruz kaldığını öne sürdü. SAĞLIK DURUMUNUN KRİTİK OLDUĞU İDDİASI Aile ve vakıf tarafından yapılan açıklamalarda, 53 yaşındaki aktivistin son günlerde iki kez bilincini kaybettiği ve durumunun kritik olduğu belirtildi. Açıklamada, "Durumu ciddi ve müdahale geç kalmış olabilir" ifadelerine yer verildi. Muhammedi’nin uzun süredir sağlık sorunlarıyla mücadele ettiği ve yaklaşık 140 gün boyunca gerekli tıbbi müdahalenin zamanında yapılmadığı iddia edildi. UZUN SÜREDİR TUTUKLU VE YARGILANIYOR İran’da kadın hakları ve idam cezasına karşı çalışmalarıyla tanınan Muhammedi, geçmişte “ulusal güvenliğe karşı eylem” ve “rejim aleyhine propaganda” suçlamalarıyla yargılandı. Farklı dönemlerde açılan davalar sonucunda toplamda 31 yıl hapis ve 154 kırbaç cezasına çarptırıldığı ifade ediliyor. Son olarak 2025 yılında yeniden tutuklanan Muhammedi’ye, “ulusal güvenliğe karşı toplanma ve anlaşma” ile “rejim aleyhine propaganda” suçlamalarıyla 7 yıl 6 ay hapis cezası verildiği bildirildi. NOBEL BARIŞ ÖDÜLÜ SAHİBİ Nergis Muhammedi, İran’da kadınlara yönelik baskıya karşı yürüttüğü insan hakları mücadelesi nedeniyle 2023 yılında Nobel Barış Ödülü’ne layık görülmüştü. Tutuklu bulunduğu için ödülü Oslo’daki törende çocukları teslim almıştı. AÇLIK GREVİ VE İLETİŞİM KISITLAMALARI Aktivistin cezaevi koşullarını protesto etmek amacıyla bir dönem açlık grevine başladığı, ayrıca avukatı ve ailesiyle iletişiminin zaman zaman kısıtlandığı da aktarıldı. Muhammedi’nin sağlık durumuna ilişkin endişeler sürerken, konuya ilişkin resmi makamlarca yapılacak açıklamalar bekleniyor.

İRAN'DAN ABD’YE ABLUKA TEPKİSİ: BU FİYATLARI ARAYACAKSINIZ Haber

İRAN'DAN ABD’YE ABLUKA TEPKİSİ: BU FİYATLARI ARAYACAKSINIZ

İran Meclis Başkanı Muhammed Bakır Galibaf, ABD’nin İran’a yönelik deniz abluka'sı kararına sert tepki göstererek, uygulamanın küresel enerji piyasalarını etkileyeceğini ve benzin fiyatlarını artıracağını söyledi. Galibaf, sosyal medya hesabından yaptığı paylaşımda, "Şu an pompaya yansıyan benzin fiyatlarının tadını çıkarın. Sözde ‘abluka’ ile birlikte yakında 4-5 dolarlık benzini özleyeceksiniz" ifadelerini kullandı. Paylaşımında ayrıca Beyaz Saray’a yakın bir benzin istasyonundaki fiyatları gösteren uygulamanın ekran görüntüsüne de yer verdi. ABD’nin İran limanlarına yönelik aldığı abluka kararının ardından yapılan açıklamada, uygulamanın Basra Körfezi ve Umman Körfezi dahil olmak üzere İran’a giriş-çıkış yapan tüm deniz trafiğini kapsayacağı bildirildi. Ablukanın Türkiye saati ile 17.00 itibarıyla yürürlüğe gireceği kaydedildi. ABD Merkez Komutanlığı’nın (CENTCOM), Donald Trump’ın talimatı doğrultusunda aldığı karar kapsamında, İran limanlarına uğrayan gemilere yönelik denetimlerin artırılacağı belirtildi. Açıklamada, İran dışındaki limanlara gidiş-geliş yapan gemilerin Hürmüz Boğazı’ndaki seyrüsefer özgürlüğünün ise engellenmeyeceği ifade edildi. Abluka kararına karşılık İran cephesinden gelen bu açıklamalar, iki ülke arasındaki gerilimin ekonomik etkilerinin de artabileceğine işaret etti.

logo
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.