#Sel

- Sel haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, Sel haber sayfasında canlı gelişmelere ulaşabilirsiniz.

BORNOVA’DAN AFETLERE KARŞI DİJİTAL DEVRİM Haber

BORNOVA’DAN AFETLERE KARŞI DİJİTAL DEVRİM

Bornova Belediyesi, afetlere hazırlık ve kriz yönetiminde Türkiye’de ilçe düzeyinde bir ilke imza atarak Dijital İkiz Platformunu hayata geçirdi. Depremden yangına, selden enerji altyapısına kadar geniş bir risk yelpazesini aynı sistemde analiz eden platform, Bornova’yı afetlere karşı daha hazırlıklı hale getirirken, müdahale süreçlerinde hız ve koordinasyonu artırmayı hedefliyor. Bornova Belediye Başkanı Ömer Eşki, Kıyı Ege Belediyeler Birliği (KEBB) tarafından Tepekule Kongre Merkezi’nde düzenlenen “İzmir’de Afet” çalıştayında yaptığı konuşmada, Bornova Belediyesi’nin yeni nesil afet yönetimi yaklaşımını kamuoyuyla paylaştı. Eşki, afet yönetiminde en büyük problemin koordinasyon eksikliği olduğuna dikkat çekerek, Dijital İkiz Platformu ile bu sorunun veri temelli yönetim anlayışıyla aşılacağını vurguladı. BAŞKAN EŞKİ: “BİZ KAOSU DEĞİL, VERİYİ YÖNETECEĞİZ” Çalıştayda platformun detaylarını anlatan Başkan Eşki, Dijital İkiz’in Bornova’yı 360 derece izleyen entegre bir akıllı şehir ve kentsel dayanıklılık modeli sunduğunu belirterek şu ifadeleri kullandı: “Biz Dijital İkiz ile kaosu değil, veriyi yöneteceğiz. Hangi fayda, hangi şiddette deprem olursa Bornova’da ne olur, artık bunu matematiksel olarak görebiliyoruz. Planlamamızı buna göre yapıyoruz.” Başkan Eşki, afet anlarında yaşanan panik ve düzensizliğin en büyük nedenlerinden birinin önceden planlanmamış koordinasyon süreçleri olduğunu ifade etti. Bu nedenle platformun, yalnızca bir teknoloji yatırımı değil, aynı zamanda kriz yönetiminde bir paradigma değişimi olduğunu dile getirdi. 17 AĞUSTOS HAFIZASI: “EKMEK DAĞLARI” ÖRNEĞİ Başkan Eşki, 17 Ağustos 1999 depremini 13 yaşında yaşadığını belirterek, o dönem hafızasında yer eden “ekmek dağları” örneği üzerinden plansız yardımların nasıl bir düzensizlik yaratabildiğine dikkat çekti. Eşki, konuşmasında şu sözlere yer verdi: “Yardımsever bir milletiz ama organizasyon yeteneğimizi doğru kullanamıyoruz. Oysa tüm sorunları çözecek imkâna sahibiz.” Bu ifadelerle Eşki, afet anında yapılan yardımların değerini küçümsemeden, asıl meselenin doğru planlama ve yönlendirme olduğunu vurguladı. AFETLERDE İLK HEDEF: PANİK DEĞİL GÜVEN Kahramanmaraş depremlerinde gönüllü olarak arama kurtarma çalışmalarına katıldığını anlatan Ömer Eşki, yaşadığı bazı travmatik anıları da paylaştı. Afet ortamında karşılaştığı “Fazla cenaze torbanız var mı?” sorusunu hatırlatan Eşki, bu anın kendisinde derin bir iz bıraktığını söyledi. Eşki’ye göre afetlerde ilk yapılması gereken, vatandaşın yalnızlık korkusunu gidermek ve güven duygusunu tesis etmek. Bu noktada yerel yönetimlerin rolüne dikkat çeken Eşki, Bornova Belediyesi bünyesinde bir arama kurtarma ekibi kurduklarını, ayrıca mahalle ölçeğinde ekipler oluşturmayı hedeflediklerini belirtti. Başkan Eşki, afetlerde devletin vatandaşla temasının hayati olduğuna vurgu yaparak şunları söyledi: “Devletin sıcak elini vatandaşın omzunda hissettirmemiz gerekiyor.” YANGINA KARŞI YOMA, SELE KARŞI YENİ EĞİM PLANI Bornova’nın geniş ormanlık alanlara sahip olduğunu hatırlatan Başkan Eşki, yangınlara karşı geliştirilen YOMA (Yangın Olaylarına Müdahale Aracı) hakkında da bilgi verdi. Eşki, YOMA sayesinde 120 metre menzilli yüksek basınçlı su müdahalesi yapabildiklerini belirtti. Sel riskine karşı ise suyun toplandığı alanların tespit edildiğini söyleyen Eşki, eğim düzenlemeleriyle suyun dere yataklarına yönlendirilmesi için çalışmalar yürütüldüğünü ifade etti. Bu sayede özellikle ani yağışlarda oluşabilecek taşkın riskinin azaltılması hedefleniyor. “HER YIL BİR ÖNCEKİNDEN DERS ÇIKARMAK ZORUNDAYIZ” Konuşmasının sonunda afet yönetiminde sürekliliğin önemine dikkat çeken Başkan Eşki, şu sözlerle mesaj verdi: “Bu ülkenin genlerine deneme-yanılma işlemiş olabilir. Ama biz her yıl bir önceki yıldan ders çıkararak ilerlemek zorundayız. Temel hedefimiz veriyi doğru toplamak, organizasyonu doğru yapmak ve ilk kaos anını bilgiyle yıkmak.” TÜRKİYE’DE İLÇE ÖLÇEĞİNDE BİR İLK: DİJİTAL İKİZ PLATFORMU Bornova Belediyesi, Türkiye’de ilçe düzeyinde Dijital İkiz teknolojisini uygulayan ilk yerel yönetim olarak dikkat çekiyor. Platform, afet risklerini öngören ve bilimsel analizlere dayalı karar destek mekanizmalarını güçlendiren yeni nesil bir dijital dönüşüm modeli olarak tanımlanıyor. Bornova Belediyesi’nin hayata geçirdiği bu sistem, kenti yalnızca afet anında değil, afet öncesinde hazırlık ve risk azaltma aşamasında da yönetilebilir hale getiriyor. deprem senaryoları üç boyutlu simülasyonda Dijital İkiz Platformu kapsamında Bornova’nın: bina envanteri zemin sınıfları aktif fay hatları tek bir sistemde toplandı. Olası deprem senaryolarında yer ivmesi ve hasar analizleri yapı bazlı hesaplanabilir hale gelirken; köprülerin, doğal gaz ve su hatlarının, elektrik altyapısının nasıl etkileneceği önceden simüle ediliyor. Ayrıca olası yol kapanma ihtimalleri ve enkaz alanları üç boyutlu ortamda modellenerek kriz anında daha hızlı müdahale planlaması yapılabiliyor. ENERJİ DE AFET PLANININ PARÇASI Bornova Belediyesi’nin dijital dönüşüm hamlesi yalnızca deprem senaryolarıyla sınırlı değil. Yenilenebilir enerji yatırımları da afet planlamasının bir parçası haline getirildi. Bu kapsamda rüzgâr ve güneşten enerji üretecek hibrit “Rüzgâr Ağaçları” projesi üzerinde çalışıldığı belirtildi. Afet anında sökülerek kriz bölgelerine taşınabilecek şekilde tasarlanan bu sistemle, elektrik ihtiyacının hızlı biçimde karşılanması amaçlanıyor. 360 DERECE AKILLI KENT EKOSİSTEMİ Bornova Belediyesi’nin Dijital İkiz Platformu ile; gerçek zamanlı sismik izleme yapısal kırılganlık analizleri toplanma alanı kapasite planlaması kritik altyapı risk tespiti IoT tabanlı çevresel izleme demografik ve mekânsal analizler tek bir entegre sistem üzerinden yürütülüyor. Platformun, Bornova’da afetlere hazırlık konusunda bilimsel veri temelli yönetimin yerel ölçekte nasıl uygulanabileceğine dair somut bir model sunduğu vurgulandı.

İZMİR’DE ÇÖKEN İSTİNAT DUVARI ARAÇLARI YUTTU Haber

İZMİR’DE ÇÖKEN İSTİNAT DUVARI ARAÇLARI YUTTU

İzmir’in Menemen ilçesinde bir sitenin çevresinde bulunan istinat duvarının gece saatlerinde çökmesi sonucu 4 bina ve 7 otomobilde hasar meydana geldi. Olayda can kaybı ya da yaralanma yaşanmazken, 151 kişi tedbir amaçlı tahliye edildi. Olay, Menemen ilçesi 29 Ekim Mahallesi’nde meydana geldi. Edinilen bilgiye göre, gece saatlerinde bir sitenin çevresinde bulunan istinat duvarı büyük bir gürültüyle çöktü. Gürültü üzerine panik yaşayan mahalle sakinleri durumu 112 Acil Çağrı Merkezi’ne bildirdi. İhbar üzerine bölgeye polis ve belediye ekipleri sevk edildi. Çökme sonucu duvarın bir kısmı sitenin çevresine ve park halindeki araçların üzerine devrildi. Olayda 7 otomobilde göçük, cam kırıkları ve ezilmeler oluşurken, istinat duvarına yakın konumdaki 4 binada da hasar meydana geldi. Zemin kat dairelerin bahçe duvarlarında ve bina cephelerinde çatlaklar oluştuğu öğrenildi. 151 KİŞİ TAHLİYE EDİLDİ Binalarda ikamet eden toplam 151 kişi, tedbir amaçlı tahliye edildi. İlk belirlemelere göre olayda can kaybı ya da yaralanma yaşanmadı. Ekipler bölgede güvenlik şeridi oluşturarak vatandaşların riskli alana yaklaşmasına izin vermedi. Muhtemel ikinci bir çökme riskine karşı teknik inceleme başlatıldığı, istinat duvarının arkasındaki drenaj hattı ve su tahliye sisteminin kontrol edildiği bildirildi. Çökme nedeninin yapılacak detaylı teknik raporun ardından netlik kazanacağı, ilk değerlendirmelerde ise yağış veya altyapı kaynaklı zemin doygunluğu ihtimali üzerinde durulduğu öğrenildi. Olayla ilgili inceleme sürüyor.

İZMİR’DE FIRTINA UYARISI: EKİPLER TEYAKKUZDA Haber

İZMİR’DE FIRTINA UYARISI: EKİPLER TEYAKKUZDA

İzmir'de etkili olan kuvvetli sağanak yağışların ardından kırsal ilçelerde göçükler, toprak kaymaları ve dere taşkınları meydana geldi. İzmir Büyükşehir Belediyesi koordinasyonunda İZSU ve ilçe belediyesi ekipleri birçok noktada ulaşımı yeniden sağladı. Meteoroloji Genel Müdürlüğü’nün kuvvetli rüzgar ve fırtına uyarısı nedeniyle ekipler teyakkuz halini sürdürüyor. Haber Giriş Tarihi: 12.02.2026 18:16 Haber Güncellenme Tarihi: 12.02.2026 18:16 Kaynak: İGFA İZMİR (İGFA) - 12 Şubat 2026 tarihinde kent genelinde etkili olan yoğun yağışlar, özellikle kırsal mahallelerde bağlantı yollarında hasara yol açtı. Göçükler, menfez tıkanmaları ve toprak kaymaları nedeniyle bazı yollar geçici olarak ulaşıma kapandı. İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin koordinasyonunda İZSU ve ilçe belediyesi ekipleri hızlı şekilde sahaya inerek riskli bölgelerde temizlik, dolgu ve altyapı onarım çalışmalarını başlattı. Yağışların etkisini azaltmasının ardından hasar tespit çalışmaları tamamlanırken, kent için yeni bir meteorolojik uyarı yapıldı. T.C. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı Meteoroloji Genel Müdürlüğü 2. Bölge Müdürlüğü tarafından yayınlanan uyarıya göre, 12 Şubat 2026 Perşembe saat 22.00’den itibaren 13 Şubat 2026 Cuma saat 22.00’ye kadar İzmir genelinde güney yönlerden kuvvetli rüzgar ve yağış anında yerel fırtına (50–70 km/saat) bekleniyor. Çatı uçması, ağaç ve direk devrilmesi, soba ve doğalgaz kaynaklı zehirlenmeler, ulaşımda aksamalar gibi risklere karşı dikkatli ve tedbirli olunması gerektiği belirtildi. İzmir Büyükşehir Belediyesi’ne bağlı tüm birimler, olası olumsuzluklara karşı hazırlıklarını sürdürmekte; dere yatakları, menfezler ve riskli kırsal yollar düzenli olarak kontrol ediliyor.

KIRMIZI GÜLÜ YAĞIŞ VURDU: SEVGİLİLERE KENYA GÜLÜ Haber

KIRMIZI GÜLÜ YAĞIŞ VURDU: SEVGİLİLERE KENYA GÜLÜ

Üretim bölgelerinde yaşanan zirai don, yoğun yağış ve sel gibi olumsuz hava koşulları, bu yıl kırmızı gülde kalite düşüşüne neden oldu. Sektör temsilcileri, 14 Şubat Sevgililer Günü’nde yerli gülde yaşanan bu kalite sorunu nedeniyle ithal Kenya ve Uganda güllerinin daha fazla tercih edileceğini belirtti. Sevgililer Günü yaklaşırken çiçek mezatlarında da hareketlilik dikkat çekiyor. Flora Çiçekçilik Üretim ve Pazarlama Kooperatifi Bursa Şube Müdürü Ali Tan, talebin artmasıyla mezata giren koli sayısının 4-5 kat yükseldiğini söyledi. Tan, Türkiye genelinde 18 şubelerinin bulunduğunu hatırlatarak, “Çarşamba günü itibarıyla 15 bin kolinin işlem gördüğü hesaplanıyor” dedi. Bursa’daki satış yoğunluğuna da değinen Tan, normal günlerde mezatta yaklaşık 300 koli çiçek satışı gerçekleşirken, Sevgililer Günü haftasında bu rakamın bin koliye çıktığını kaydetti. EN ÇOK KIRMIZI GÜL VE NERGİS TERCİH EDİLİYOR Ali Tan, Sevgililer Günü’nde en çok kırmızı gülün tercih edildiğini belirterek, kokusu nedeniyle nergisin de yoğun talep gördüğünü ifade etti. Tan, bunun yanı sıra papatya, orkide ve kazablanka gibi çiçeklerin de satışlarda öne çıktığını söyledi. Çiçeklerin tedarik sürecine ilişkin de bilgi veren Tan, üretim bölgelerinin Antalya, İzmir, Yalova ve Adana-Mersin hattında yoğunlaştığını belirtti. Tan, “Güller genellikle Adana-Mersin bölgesinden geliyor. İzmir’den buketlik papatya ve kasımpatı; Yalova’dan kazablanka, şebboy gibi bitkiler geliyor” diye konuştu. “GÜL SIKINTISI YOK AMA BİRAZ HASARLI” Tan, üretim bölgelerinde yaşanan don ve yağışlar nedeniyle gülde hasar oluştuğunu ancak piyasada gül sıkıntısı yaşanmadığını vurguladı. “Gül sıkıntımız yok, sadece zirai don ve yağışlar gibi nedenlerle üretim yerlerinde biraz hasar gördü. Mezatta iyisi kötüsü bütün malın alıcısı oluyor” ifadelerini kullandı. Tan ayrıca Bursa mezatına çevre illerden de yoğun talep geldiğini belirterek, Bursa, Bilecik, Balıkesir ve Yalova’dan çok sayıda esnafın çiçek almak için mezata geldiğini dile getirdi. İTHAL GÜLLER DAHA PAHALI AMA DAHA KALİTELİ Toptancı Fatih Yılmaz Sargı ise çiçekçilerin Sevgililer Günü için hazırlıklara başladığını söyledi. 14 Şubat’ın hafta sonuna denk gelmesinin bazı esnafta tedirginlik yarattığını belirten Sargı, “Hafta sonu iş yerleri kapalı olduğu için siparişlerde düşüş oluyor. Elden satışlar olur, ondan da umutluyuz” dedi. Sargı, Adana-Mersin, Antalya ve İzmir’de yağışlar nedeniyle seralarda rutubet oluştuğunu, bunun da güllerde kaliteyi düşürdüğünü ifade etti. “Fiyatlarda artış yok ama kalite düşük oldu. Bu yüzden ithaller ön plana çıktı. İthaller daha pahalı oluyor” diye konuştu. Sargı’nın verdiği bilgilere göre, yerli güller Sevgililer Günü’nde 200-250 liradan satılırken, ithal güllerin fiyatı 300 ila 400 lira arasında değişiyor. İthal güllerin Hollanda, Kenya ve Uganda’dan geldiğini belirten Sargı, “Şu anda daha çok Kenya ve Uganda gülleri var. Sevgililer ‘biraz kaliteli olsun’ derse Uganda ve Kenya gülü verecekler” dedi. ÇİÇEKÇİLER ALIMLARINI HIZLANDIRDI Yenişehir’de çiçekçilik yapan İrem Saygısız da Sevgililer Günü öncesi alımlarını yaptıklarını belirterek, piyasada hareketliliğin arttığını söyledi. Saygısız, “Çeşit çok. En çok kırmızı güle talep oluyor. Kırmızı gül dışında farklı çeşitler de sunuyoruz” dedi. Kırmızı gülün bazen buket fiyatını yükseltebildiğine dikkat çeken Saygısız, “Kırmızı gül pahalı gelebiliyor. Bukete birkaç adet konulursa fiyat tuzlu olabiliyor” ifadelerini kullandı.

logo
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.